Nya innovationer – business as usual för Tetra Pak

Företagspresentation

Laurence Mott, Vice President Packaging Technologies and Carton Bottle & Gable Top och Jenny Rosander, projektledare på Tetra Pak. Foto: Freddy Billqvist
Laurence Mott, Vice President Packaging Technologies and Carton Bottle & Gable Top och Jenny Rosander, projektledare på Tetra Pak. Foto: Freddy Billqvist
– I vår verksamhet är nya innovationer business as usual. En inställning som tagit oss till den ledande position vi har idag. Samma inställning används för att möta framtidens utmaningar, säger Laurence Mott, Vice President Packaging Technologies and Carton Bottle & Gable Top på Tetra Pak.

Industrin är på väg in i en ny digital era där allt i produktionskedjan är smart och uppkopplat. På Tetra Pak möter man framtidens utmaningar inte bara genom att hålla jämna steg med omvärldens förändringstakt, här finns en lång tradition av att ligga steget före.
– I vår verksamhet är nya innovationer en hygienfaktor. Vi spenderar enorma summor på innovationer, forskning och utveckling. Ledande teknologier och en konkurrenskraftig och bred produktportfölj är mycket viktiga kännetecken för vår verksamhet, säger Laurence Mott.
Han konstaterar att det alltid funnits megatrender som påverkat industrin i större eller mindre omfattning.
– Utmaningen med dagens megatrender är att de påverkar oss mycket snabbare än sina föregångare. Vi märker att det blir svårare och svårare att rekrytera kvalificerade ingenjörer, speciellt sådana som har kunskap och erfarenhet av Internet of Things, digitalisering och ingenjörer inom materialvetenskap.
Andra saker som utmanar vår industri är den pågående digitaliseringen, automationen och de möjligheter som 3D-printing för med sig.

Steget före
En av grundstenarna i Tetra Paks affärsstrategi är att ligga steget före.
– Vi började arbeta med vår digitala agenda redan vid millennieskiftet för att förstå vilka teknologier, processer och kompetenser som skulle komma att krävas av verksamheten i framtiden, berättar Laurence Mott.
Hållbarhet är ett annat viktigt område som Tetra Pak arbetat med under lång tid.
– Här kan jag med stolthet säga att vi har en fantastisk meritlista. Våra slutprodukter har varit återvinningsbara i mer än femtio år. Det är fundamentalt viktigt för hela verksamheten att miljövänlighet står högt på agendan.
Jenny Rosander, projektledare, nickar instämmande.
– Utvecklingen har hunnit ikapp det som Tetra Pak haft på dagordningen i stort sett sedan starten för femtio år sedan. För oss har miljöfrågorna varit en självklar del och inget vi använt i marknadsföringssyfte.
Själv har hon arbetat på Tetra Pak sedan 2005.
– Jag kom i kontakt med företaget redan under studietiden. Efter civilingenjörsexamen i teknisk fysik vid Lunds tekniska högskola var det ett naturligt steg att söka mig hit.
Sedan dess har det hänt en hel del.
– Jag började som utvecklingsingenjör, blev sedan linjechef och arbetar nu som projektledare inom Tetra Paks digitala program. Programmet syftar till att erbjuda våra kunder mer värde genom nya produkter och tjänster, säger Jenny Rosander.

Många möjligheter
Att hon blivit kvar på Tetra Pak i alla år beror till stor del på de ständigt nya möjligheter som kommer från alla håll.
– Det svåra är inte att hitta nya utmaningar, tricket är att själv komma på åt vilket håll man vill gå. Har du en vilja att utvecklas inom ett särskilt område, så finns det alltid en väg.
Även Laurence Mott har varit länge inom företaget, 16 år närmare bestämt.
– Jag har varit med om en fantastisk utveckling. Under dessa år har företaget mer än fördubblat sina förpackningsvolymer och vi är uppe i över 190 miljarder sålda förpackningar årligen. Varje dag lämnar 540 miljoner förpackningar våra produktionslinjer, en minst sagt fantastisk siffra.
Det som Laurence Mott menar har hållit honom kvar i verksamheten under de gångna åren är att företaget är mycket progressivt.
– Tetra Pak gillar att investera i framtiden och då pratar jag inte bara om teknologi utan även om människor. Jag är själv ett levande bevis på det, min karriär inom Tetra Pak bygger på att jag i takt med ökad kompetens och erfarenhet fått möjlighet att axla ständigt nya utmaningar.
De båda medarbetarna är övertygade om att morgondagens Tetra Pak kommer att vara en mer snabbfotad verksamhet.
– Vi har både muskler och vilja för att göra de anpassningar som krävs för att ta vara på de möjligheter som de nya teknologierna erbjuder. Att vi är en systemleverantör och har hela systemkedjan är unikt och ger stora möjligheter hela vägen ut till konsument, både idag och i framtiden, fastslår Jenny Rosander och Laurence Mott.

Tetra Pak
Tetra Pak är världens ledande företag inom process- och förpackningslösningar för livsmedel. Tillsammans med våra kunder och leverantörer tillhandahåller vi säkra, innovativa och miljövänliga produkter som varje dag tillgodoser behoven hos hundra­tals miljoner människor i över 170 länder runt om i världen. Med mer än 24 000 anställda baserade i över 80 länder tror vi på ansvarsfullt ledarskap och ett hållbart näringsliv.

Tetra Pak
Lund
Tel: 046-36 10 00
www.tetrapak.com

www.tetrapak.com

Publicerad: 15 juni, 2017