Digitalisering på kundens villkor

Publicerad 7 februari 2017
Text: Peter Johansson

Elisa­beth Stjernstoft, Director Business IT hos Tele2.
Elisa­beth Stjernstoft, Director Business IT hos Tele2.
Snabb, innovativ och i allra högsta grad kunddriven. Så beskriver Tele2:s Director Business IT Elisa­beth Stjernstoft telekombranschens digitala transformation. ”Det är en otroligt spännande bransch just nu”, säger hon.

Elisabeth Stjernstoft hann inte mer än att landa från apotekarbranschens marknadsomvälvande avmonopolisering innan det var dags för nästa utmaning. I augusti i fjol gick hon från tjänsten som CIO hos Apoteket till Tele2 som chef för telekomjättens Business IT.
– Det är en otroligt spännande bransch. I dagens läge är uppkopplingen ofta det viktigaste och där är ju telekombranschen möjliggöraren. Det är så himla häftigt att kunna jobba med det och Tele2 går verkligen all in där, säger Elisabeth Stjernstoft.

Branschen redo för nästa steg
Som leverantör av digitaliseringens infrastruktur är det ingen vild gissning att telekombranschen ligger i framkant i nyttjandet av digitala möjligheter. Elisabeth menar dock att så inte är fallet. Inte ännu i alla fall.
– Telekom ligger någonstans i mitten på skalan när det handlar om att påverkas av utvecklingen. Andra branscher som mediabranschen och resebranschen ligger före. Även detaljhandeln har kommit långt med e-handel, omnikanal och global konkurrens. Men telekombranschen går in i det där nu, säger hon.

Kunden som kravställare
Att det sker nu och inte tidigare beror dels på att utvecklingen tidigare har påverkat interna strukturer och arbetssätt, dels att kunden nu kräver det.
– Kunden förväntar sig samma digitala mognad som hennes egen och det i alla branscher. Hon vill ha samma sömlösa service när hon ska handla gigabyte som när hon ska handla kläder.
För branschen innebär det att vara snabbfotad, och erbjuda kunden det hon vill ha, när, hur och var hon än vill ha det.
– Det är en utmaning för alla företag. Vi behöver finnas med på alla plattformar och integrera våra kanaler, vår kommunikation och system med kunddatan så att kunderna kan handla utan hinder.

Tekniskt kunnande räcker inte längre
För branschens it-proffs handlar det om nya sätt att förhålla sig till it. Den tekniska kompetensen behöver kopplas ihop med förståelse för kunden, affären och verksamheten.
– Att samarbeta är jätteviktigt. Liksom anpassningsförmåga och öppenhet för att hela tiden lära sig nya saker.