fbpx

Hetaste teknikområdet idag: Volvos uppkopplade fordon

Presentation
Jenny Nilsson och Ted Wennerström på Volvo Group Connected Solutions trivs med att jobba med den senaste tekniken i en global miljö. Foto: Julia Sjöberg
Jenny Nilsson och Ted Wennerström på Volvo Group Connected Solutions trivs med att jobba med den senaste tekniken i en global miljö. Foto: Julia Sjöberg

Snabba puckar i ett nytt bolag med senaste tekniken. Samtidigt en global miljö med stora resurser och samarbete med externa partners. Jenny Nilsson och Ted Wennerström är överens om att Volvo Group Connected Solutions ger dem det bästa av två världar.

– Här händer så mycket roligt hela tiden. Och eftersom det är ett nytt bolag, har vi möjlighet att vara med och påverka, säger Jenny Nilsson.
Hon sökte sig till Volvokoncernen direkt efter civilingenjörsexamen från Luleå tekniska universitet, där hon läste teknisk design. Jenny tyckte att transportbranschen såg spännande ut, hade gjort sitt ex-jobb om autonoma fordon och ville gärna jobba med UX (User Experience).
– Just det området satsar Volvo extra stort på. Det är väldigt kul att få utveckla våra tjänster utifrån användarnas behov, så att vår slutprodukt blir så bra som möjligt.
Hon är ofta ute och träffar användarna – åkeriägare, fordonsansvariga, transportledare och förare – så det blir en del resor till utlandet.
– Vi utvecklar tjänster för hela Volvo-koncernen. Kunderna är lika globala som Volvo, säger Jenny Nilsson.

Globala resurser
– I en global koncern har vi helt andra möjligheter och resurser i vårt utvecklingsarbete än i ett litet bolag, främst när det gäller att få träffa kunderna, göra olika användartester och att få jobba med den senaste teknologin.
– Och så har vi härliga kollegor, en väldigt kul arbetsmiljö, säger Jenny Nilsson.
Hennes kollega Ted Wennerström instämmer. Trots att de flesta på Volvo Group Connected Solutions är unga, finns det de som redan gruvar sig för att behöva lämna företaget vid pensioneringen!
– Vi har otroligt bra stämning i våra team. Häromdagen var det några som sa: ”Undrar vad man ska göra när man går i pension, får man komma hit ändå och fika och snacka om vad som händer?”
– Så roligt har vi det här, säger Ted Wennerström och skrattar.
Han är både systemvetare och civilekonom med gedigen bakgrund i IT-branschen, senast CGI, dessutom med nyttiga kunskaper från åkeri och transporter.

Penna och papper
– Jag jobbade som transportledare innan jag började plugga och även deltid under studierna, så jag vet vad det här handlar om i vardagen. Då satt vi med penna och papper och kanske några Excel-ark, inte det allra mest effektiva!
– Då såg jag att det fanns ett stort behov av uppkopplade fordon, och nu får jag vara med och påverka hur de tjänsterna ska utformas – ett klockrent jobb för mig, säger Ted Wennerström.
Idag är han produktägare för tjänsteområdet Tracking and Status, fem av de cirka 25 tjänster som ingår i nya Volvo Connect, en webbportal som ersätter den tidigare Dynafleet, för insamling och analys av data från fordonen.
– Framöver kommer alla som köper en Volvo-lastbil få tillgång till Volvo Connect, eventuellt även de som köper en grävmaskin, buss eller båt, säger Ted Wennerström.

Spindel i nätet
Volvo Connect lanserades i somras på den stora IAA-mässan i Hannover. Nu jobbar Ted Wennerström med att utveckla tjänsterna, ihop med bland andra Jenny Nilsson på UX-sidan.
– Jag har fyra produktteam som jag jobbar nära med. Min roll går ut på att ta fram koncept för nya funktioner och tjänster och att leda teamens leverans inom mitt produktområde. Vi arbetar enligt SAFe (Scaled Agile Framework) med tioveckors planeringar.
Teds roll är att vara ”spindeln i nätet”.
– Jag har mycket samarbete med projektledarna, med UX-teamet, utvecklingsteamen och med Volvo Trucks. Vår uppgift är att skapa värde för våra slutkunder, det gör vi tillsammans genom att ha en nära dialog med dem. Nu närmast åker vi till Belgien och Holland för att få deras feedback på nya funktioner som ska utvecklas.

Koll på däcktrycket
– Att få höra vad riktiga kunder tycker är alltid väldigt intressant. Känslan när en kund förklarar att de tycker någon av våra tjänster är till stor nytta i deras jobb, det tröttnar jag aldrig på att höra, säger Ted Wennerström.
Mängder av data rapporteras trådlöst från de tusentals fordonen till Volvo Connect: position, säkerhet, bränsleförbrukning – till och med misstänkta pyspunkor!
– I funktionen Assets kan en fordonsansvarig se allt som är bra att veta när hela flottan är ute och rullar: besiktningar, servicetillfällen och andra fakta och statistik om fordonet. Och med hjälp av en översiktsbild ovan-ifrån, kan man se om luften i något däck håller på att pysa ut, säger Ted Wennerström.
– För våra kunder kostar det stora pengar när fordonen inte kan köra på grund av något fel, därför är det så viktigt att ha koll på statusen på fordonen.

Se våra lediga tjänster och ansök här

Volvo Group
Volvokoncernen har arbetat med uppkopplade fordon ända sedan 1994. I dag har man över 800 000 uppkopplade lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner, och viktiga data kan därigenom analyseras.
Volvokoncernens företag för att leda utvecklingen på området heter Volvo Group Connected Solutions. Företaget startade i april 2017 och har verksamhet i sex länder; Sverige, Indien, Japan, Kina, Brasilien och USA.
På Volvo Group Connected Solutions arbetar man tvärfunktionellt. Det innebär samarbete med alla Volvokoncernens affärsområden och även direkt med kunder och olika partners, till exempel externa mjukvaruföretag. Ofta jobbar man i korta projekt, ibland bara fyra veckor långa.
Tanken är att nya arbetssätt ska stärka innovationskraften, korta tiden till marknaden och stärka Volvokoncernens konkurrenskraft.

Senior Vice President: Anna Westerberg
Antal anställda: cirka 600 personer, inklusive konsulter
Adress: Lindholmen Science Park 5B, Göteborg

Kontaktperson:
Johanna Andersson
johanna.andersson.5@volvo.com
Tel: 031-3233655.

www.volvogroup.com

Volvo Group logotype

Publicerad: 13 februari, 2019