fbpx

Molntjänster allt mer diversifierade

Text: Håkan Ogelid

Hans Werner, vd på Radareco och Marcus Gullberg, Director of Business Development Microsoft (Foto: Marit Solblad).
Hans Werner, vd på Radareco och Marcus Gullberg, Director of Business Development Microsoft (Foto: Marit Solblad).
Tillväxten för molntjänster är en av de starkaste i it-sektorn, samtidigt som tjänsteutbudet blir allt mer varierat och antalet leverantörer ökar.

Enligt analysföretaget Radareco, som är specialist på den svenska it-marknaden, är molnrelaterade investeringar 5,5 procent av de totala it-investeringarna och tillväxten är omkring 20 procent om året.
Prognosen för i år är att investeringarna i molntjänster blir 13 miljarder kronor, vilket är nästan hälften av investeringarna på 28 miljarder kronor, som görs på outsourcing.
– Värt att notera är också att investeringarna i molntjänster växer snabbare än de i outsourcing, säger Hans Werner, som är vd på Radareco.

IBM gör rekordförvärv
Den globala tillväxten på molntjänster är också stark, och förvärvet som IBM nyligen gjorde av Red Hat tolkas allmänt som en ambition från IBM att stärka sin ställning som molnleverantör. Förvärvet värt omkring 310 miljarder kronor är det största någonsin i it-branschen.
Genom förvärvet ska IBM stärka sin ställning som leverantör av hybridlösningar. Hybrida moln är tänkt att fungera som ett neutralt alternativ för de företag som inte vill bli inlåsta hos någon av de stora molnleverantörerna, det vill säga Amazon eller Microsoft.
På den globala marknaden är den publika molntjänsten av typen IaaS, det vill säga infrastruktur som molntjänst, den största. Enligt analysföretaget Gartner växte denna molnmarknad 2017 med 29,5 procent och är totalt värd över 200 miljarder kronor.
Amazon dominerar IaaS-marknaden stort med en marknadsandel på över 50 procent och Microsoft som tvåa med en marknadsandel på 13 procent.

Partner blir molnverantörer
Nu pågår en mycket intressant utveckling när det gäller SaaS, den översta nivån i molnmodellen. Microsoft har länge försökt att underlätta för sina partner att paketera om sina befintliga eller nyutvecklade applikationer till full SaaS-leverans. Nu händer det i stor skala.
– Vi ser en stark trend när det gäller våra partner, att paketera sina applikationer, så att de går över till full SaaS-leverans, säger Marcus Gullberg, som är Director of Business Development Microsoft.

Publicerad: 13 februari, 2019