Spelsektorn

Satsning på digitala kanaler gav mjuklandning i pandemin

Publicerad 8 mars 2021
Text: Anette Bodinger Larsson Foto: ATG
Foto: ATG

ATG insåg och anpassade sig tidigt till digitala kanaler som en nödvändighet för framgång på den framtida spelmarknaden. Den framsynta it-utvecklingen blev en fallskärm när coronapandemin bröt ut och ställde allt på ända i Sverige och världen.

Per Gutesten, it-chef på ATG. Foto: ATG

Per Gutesten har varit it-chef på ATG sedan januari 2018 och han beskriver arbetsplatsen likt ett smörgåsbord för den it-intresserade:
– Vi bedriver ett aktivt innovationsarbete inom ATG där vi tittar på hur vi kan använda ny teknik. Just nu är det starkt fokus på bland annat AI och blockkedjeteknik, som kan vara intressanta inom exempelvis spelansvarsområdet. Att fortsätta dra nytta av den senaste molntekniken är ett annat fokusområde.
– Jag brukar ge tips till de som står inför ett karriärsval att söka sig till ett företag där området de vill arbeta inom är affärskritiskt. Ur det perspektivet är ATG rätt val för alla som vill arbeta med it. Vi startar vår kassaapparat på noll kronor varje morgon, sedan är det genom it-systemen som alla miljarder kronor ska rulla.
En vanlig lördag har ATG över en halv miljon kunder som loggar in i deras system. När klockan visar 16.20 och det är spelstopp för det största spelet V75, skjuter belastningen på ATG-systemen rakt upp i höjden.
– Då kan vi ha uppemot 200 000 kunder som loggar in samtidigt. Det är en häftig utmaning där vi inom it-organisationen befinner oss mitt i brännpunkten.

Nya utmaningar
Under senare år har ATG:s verksamhet varit väldigt expansiv. Sedan januari 2019 erbjuds kunderna, förutom spel på hästar, även sport- och casinospel. För it-organisationen har det inneburit en rad nya utmaningar. För även om nya idéer inom digitaliseringen mot kund kan kläckas någon annanstans i organisationen hänger det ändå på it-enheten att produkterna blir till verklighet.
ATG insåg mycket tidigt att it och digitala kanaler skulle vara en förutsättning för framgång på spelmarknaden. De gånga årens utvecklingsarbete som från början var tänkt som en framtidssäkring blev till en fallskärm när coronapandemin bröt ut och ställde allt på ända.

”Det är med både teknikens och medarbetarnas hjälp vi kan förhöja spelupplevelsen och bredda tjänsteutbudet.”

Väl förberedda
ATG är ett av de företag som totalt sett inte förlorat omsättning på grund av covid-19.
– Vi har en modell som varit väl förberedd för den typ av digitala utmaningar som pandemin inneburit. Sportspelet gick under en period helt ner till noll, men det avbräcket kunde vägas upp av hästspelet. Våra 1 800 ombud och de digitala kanalerna i kombination med att våra ägare Svensk Travsport och Svensk Galopp kunde fortsätta arrangera travtävlingar utan publik var helt avgörande för att upprätthålla verksamheten. Vi har haft turen att ha en produkt som kunnat fortsätta leverera, säger Per Gutesten.

Stort utländskt intresse
Han jämför med många av ATG:s motsvarigheter i andra länder, som inte alls har satsat på det digitala i samma utsträckning som ATG.
– Sverige har en hög it-mognad, även bland personer över 70 år. I de flesta europeiska länder går merparten av kunderna fortfarande till sin spelbutik, fyller i bongen på papper och umgås. Trevligt i och för sig, men spelbolagen i dessa länder har drabbats hårt av pandemin, medan vår affär vägts upp av att kunderna sedan länge gått över till att spela digitalt.
Till saken hör också att all annan travsport i världen låg nere under stora delar av pandemin, vilket skapade ett enormt intresse för svensk trav.
– Under stora delar av pandemin fanns inget annat att spela på förutom svensk trav och ishockey från Belarus. Då var trycket på våra system enormt och vi fick kämpa hårt med att ta emot anstormningen av nya kunder både från Sverige och från andra länder, säger Per Gutesten.

Världens bästa spelupplevelse
Nu är det 2021, pandemin pågår fortfarande, men förhoppningsvis mattas den av. På ATG:s it-avdelning ser man fram emot nya utmaningar, för nuvarande och nya medarbetare.
– Det kommer ständigt nya produkter, vilket innebär att vi nästan alltid är på jakt efter Java-utvecklare och tekniker som kan det absolut senaste inom moln-, backend- och front­end-teknik. Siktet är inställt på att fortsätta att skapa världens bästa spelupplevelse som är både spännande, schysst och smidig för våra kunder.
– Det är med både teknikens och medarbetarnas hjälp vi kan förhöja spelupplevelsen och bredda tjänsteutbudet, fastslår Per Gutesten.