Bank- och försäkringssektorn

AI suddar ut gränserna mellan teknik och verksamhet

Publicerad 17 februari 2025
Text: Anette Bodinger Larsson Foto: Länsförsäkringar
Maria Lundberg, CDO på Länsförsäkringar AB. Foto: Länsförsäkringar
Maria Lundberg, CDO på Länsförsäkringar AB. Foto: Länsförsäkringar

– Gränserna mellan verksamhetsutveckling och it suddas ut allt mer. Datorn går från att vara ett verktyg som människan matar med logik och data till att bli den som skapar logiken och ger förslag till människan att värdera och agera på. Ett paradigmskifte som påverkar hela branschen, säger Maria Lundberg, CDO på Länsförsäkringar AB.

Maria Lundberg, civilingenjör inom industriell ekonomi, har en bakgrund inom dagligvaruhandeln och fordonsindustrin och kommer närmast från en tjänst som ansvarig för Teknikplattformar och Arkitektur på AB Volvo. För ett år sedan tog hon rollen som Chief Digital Officer, CDO, på Länsförsäkringar AB. Hon beskriver det gångna året som spännande med en känsla av stolthet över att få vara del av ett kundägt företag som strävar efter att skapa de bästa förutsättningarna för kunderna och Länsförsäkringsbolagen.
– Länsförsäkringar är unikt genom sin bredd med bank, försäkring och mäklartjänster. Här finns en fantastisk möjlighet att skapa enkelhet för kunden genom att använda teknik för att binda samman vårt ekosystem.
Bank- och försäkringssektorn anses vara en av de branscher med störst potential att transformeras med hjälp av ny teknik. Det gäller tjänsteutveckling men även utveckling av kundmötet liksom förenkling av interna processer.
– AI gör det möjligt att snabbt analysera stora mängder information, dra slutsatser och presentera relevanta insikter. Det här hjälper både kunder och medarbetare att navigera i en värld fylld av komplex information, säger Maria Lundberg.
Samtidigt erbjuder tekniken nya möjligheter att skydda kunder från exempelvis bedrägeriförsök. Säkerhetsriskerna hanteras genom att ligga i framkant och dra nytta av teknikutveckling och AI:s potential för att bygga motståndskraft och analysera hotbilder.
Maria Lundberg lyfter även fram att sektorns omfattande regelverk och dokumentation ger AI en viktig roll i att effektivisera arbetet för medarbetarna. Tekniken kan till exempel snabbt bearbeta stora mängder data, besvara frågeställningar och göra informationen lättare att tolka och dra slutsatser från.

”AI gör det möjligt att snabbt analysera stora mängder information, dra slutsatser och presentera relevanta insikter.”

Nytt arbetssätt
Digitaliseringen i allmänhet och AI i synnerhet påverkar verksamhetens arbete i grunden. Tidigare operativa och manuella arbetsuppgifter, men också analys, kan automatiseras vilket frigör tid för mer kreativa och strategiska insatser.
– Gränserna mellan it och verksamhetsutveckling suddas ut mer och mer. Förr beställde man lösningar av it som sedan levererade. Idag arbetar vi agilt och målstyrt i team med olika kompetenser som alla bidrar till kund- och verksamhetsnytta, säger Maria Lundberg.
Under senare år har datorn gått från att vara ett verktyg som matas med logik och data till att bli en partner som skapar logiken och ger förslag till människan att värdera och agera på.
– Det skapar ett paradigmskifte där medarbetare inom it går från att skriva kod till att använda sin kompetens för att förstå, värdera och förädla automatiskt genererad kod. Det vi gör om dagarna inom it blir mer kreativt, med fokus på utveckling, effektivisering och innovation, snarare än produktion.

Toppar listan
Länsförsäkringar toppar listan över unga systemvetare och dataingenjörers drömarbetsgivare.
– Här finns en stolthet och ett genuint engagemang bland medarbetarna samt stora möjligheter att utvecklas inom organisationen. Många som börjar hos oss väljer att stanna kvar, vilket är ett fantastiskt bra betyg, säger Maria Lundberg.
Med AI och ny teknik ser hon en framtid där bank- och försäkringsbranschen kommer att leda utvecklingen och ta stora kliv framåt.
– Hos oss arbetar it tätt tillsammans med affären, vilket gör arbetet både meningsfullt och utvecklande. Visionen är att nyttja data som en strategisk tillgång för att stärka relationen till kunderna och höja deras upplevelse.

Hos vilka av följande banker skulle du helst vilja arbeta? (Ange gärna flera)

Hos vilka av följande försäkringsbolag skulle du helst vilja arbeta? (Ange gärna flera)

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes 21–28 november 2024 mot ett slumpmässigt urval av de som tagit examen på teknisk högskola eller universitet inom datateknik, teknisk fysik, elektroteknik eller systemvetenskap. Statistisk felmarginal 2,5–4 procentenheter.