Digital samhällsbyggnad

Framtidens digitala samhällsbyggnadsprocess

Publicerad 17 februari 2025
Text: Annika Wihlborg Foto: Natasja Kamenjasevic
Anna Granström, CIO och verksamhetsområdeschef för Utveckling och IT på Lantmäteriet. Foto: Natasja Kamenjasevic
Anna Granström, CIO och verksamhetsområdeschef för Utveckling och IT på Lantmäteriet. Foto: Natasja Kamenjasevic

Lantmäteriet är en teknikintensiv och samhällsviktig myndighet med flera omfattande utvecklingsprojekt på gång. Såväl förvaltning som it-utveckling är centrala delar av verksamheten. Myndigheten bidrar till framtidens digitala samhällsbyggnadsprocess och ligger i framkant med moderna arbetssätt och tillämpar teknik utifrån verksamhetens behov.

Lantmäteriet är en myndighet med anor som grundades redan 1628. Myndighetens uppdrag är att säkra ägandet av fastigheter, tillgängliggöra geodata i samhället och bidra till digitalisering av samhällsbyggnadsprocessen.
Lantmäteriet är en tekniktung verksamhet som levererar inom hela it-området och hanterar alltifrån it-drift till systemutveckling i egen regi. Runtom i landet arbetar drygt 230 medarbetare och ett hundratal konsulter i it-organisationen. För att kunna arbeta effektivt och göra så bra leveranser som möjligt har Lantmäteriet valt att samla hela kedjan av kompetens internt i sin egen organisation.

”It och digitalisering är centrala delar av vår verksamhet.”

It-drift till andra myndigheter
– Från 2026 utökas vårt uppdrag eftersom vi är en av de myndigheter som regeringen har utsett för att leverera samordnad it-drift. Det innebär att vi ska leverera säker och stabil it-drift även till andra myndigheter. Det bidrar förstås till ännu mer variation i arbetet för våra it-medarbetare, säger Anna Granström, CIO och verksamhetsområdeschef för Utveckling och IT på Lantmäteriet. Hon har varit verksam i it-sektorn i drygt 35 år, varav de senaste sju åren på sin nuvarande position.
Vid sidan av förvaltning är tjänsteutveckling en viktig del av Lantmäteriets it-verksamhet. Ett av myndighetens regeringsuppdrag är bland annat att upprätta ett nationellt bostadsrättsregister som bland annat ska stärka konsumentskyddet.

Viktigt samhällsuppdrag
– It och digitalisering är centrala delar av vår verksamhet och vår it-enhet arbetar mycket nära kärnverksamheten. Samhällsutvecklingen ställer höga krav på att vi ska tillgängliggöra och digitalisera så mycket data som möjligt på ett säkert sätt. Samtidigt behöver vi ständigt upprätthålla en balans mellan hög tillgänglighet och en hög informationssäkerhetsnivå, säger Anna Granström.
– Vi har ett brett och viktigt samhällsuppdrag och är även en beredskapsmyndighet. It-specialister som vill göra skillnad, utvecklas kontinuerligt och lösa viktiga och utmanande problem tillsammans med andra hittar många spännande utmaningar i vår datadrivna organisation, säger Anna Granström.