Digital marknad ersätter traditionell brevmarknad

Publicerad 7 februari 2017
Text: Måns Widman

Björn Ekstedt, CIO på PostNord. Foto: Peter Phillips
Björn Ekstedt, CIO på PostNord. Foto: Peter Phillips
Den traditionella brevmarknaden håller på att ersättas av en digital meddelandemarknad. Samtidigt förändras marknaden för paketleveranser på grund av den snabbt ökande e-handeln.

Det är ett par av budskapen i det föredrag som Björn Ekstedt, CIO på PostNord, kommer att hålla på eventet 600Minutes Executive IT den 29 mars i Stockholm.
– Samtidigt som den brevmarknad vi känner minskar dramatiskt, växer det fram en ny meddelandemarknad som baseras på olika typer av digital kommunikation, säger han.

Kommunikation i olika kanaler
Breven ersätts till stora delar av digital kommunikation. Ett exempel på en sådan tjänst är en omnikanallösning som PostNord vill erbjuda företag. Erbjudandet innehåller kommunikation både i olika digitala kanaler – såsom SMS, app-lösningar och webbplatser – och med tryckt material.
Ett företag kan till exempel välja att skicka en digitalfaktura som ett SMS med en länk. Mottagaren kan enkelt öppna fakturan direkt i mobilen och välja att betala den med några klick. Om mottagaren inte har gjort det inom till exempel fem dagar skickas en traditionell pappersfaktura automatiskt.
– Många företag och organisationer – som hittills har skickat lönebesked, fakturor, kontoutdrag och andra liknande dokument i pappersform – är intresserade av den här typen av digitala lösningar.

Snabbt ökande e-handel
När det gäller marknaden för paketleveranser växer volymerna till följd av den snabbt ökande e-handeln. Här kan leveranserna kompletteras med digitala möjligheter. Det handlar om information om var paket ska lämnas och hämtas, var de för tillfället finns i leveranskedjan, och så vidare.
PostNord erbjuder redan hushållen paketleveranser med olika typer av digitala tilläggstjänster, och ska skapa ett liknande erbjudande för det stora logistikflödet mellan företag.
– Tanken är att den digitala delen av tjänsten ska vara lika viktig som att paketet flyttas från plats A till plats B, eftersom denna information efterfrågas av kunderna och mottagarna, säger Björn Ekstedt.