Tre trender som förändrar bankbranschen

Publicerad 15 juni 2017
Text: Peter Johansson

Nicolas Moch, CIO på SEB.
Nicolas Moch, CIO på SEB.
Blockkedjan, data science och AI. Det är tre trender som styr utvecklingen i bankbranschen och de områden där de framtida kompetensbehoven kommer att bli som störst. Det menar Nicolas Moch, CIO på SEB.

Nicolas Moch har dubbelt civilingenjörsdiplom från KTH och Centrale Paris och är idag CIO på SEB. Utöver strategi-, teknologi- och informationsfrågor täcker hans ansvar bankens Emerging Technology. Han är även medgrundare till SEB:s innovationslab och sitter i bankens venture capital-investeringskommité.
– Vi är mitt uppe i tre stora trender som förändrar inte bara hur vi rör oss mot kunderna, utan också hur vi arbetar i vår affärs- och verksamhetsmodell, berättar Nicolas Moch.

Blockkedjan, data och artificiell intelligens
En av dessa är blockkedjan som enligt Nicolas Moch har potential att vända upp och ned på dagens betalnings- och stortransaktionssystem.
– Möjligheterna med blockkedjetekniken är fortfarande spekulativa men på lång sikt kanske vi inte kommer att behöva samma system och utbyggande för betalningar och trading, säger han.
Något som har en mer konkret påverkan är de explosionsartat ökande möjligheterna med data science och big data. En pengatransaktion bär mycket mer information än bara vilken summa som rör sig från konto A till konto B, vilket ger bankerna enorma mängder data om deras kunders ekonomiska vanor.
– Här går bankerna från att ha tjänat pengar på in- och utlåning till att ha information som sin främsta affärs- och inkomstmöjlighet. Våra kunder, både privatpersoner och företag, kommer också snart att förvänta sig en proaktivitet från oss banker, som bara information och analys av information kan hjälpa oss med.
Till sist nämner han artificiell intelligens, AI, och robotik.
– Bankbranschen är en ganska manuell bransch fortfarande. Automatisering för både handledning och kundservice blir väldigt viktiga för oss. Redan idag lär vi system att agera som en handläggare. Och vi utvecklar chatbots som vi tror kommer att kunna utföra olika uppgifter helt och hållet.

Ställer om siktet i rekryteringen
Det är också inom data science, blockkedjan, AI och robotik som de största framtida kompetensbehoven kommer att finnas i bankbranschen. Och det faktum att dessa är relativt färska områden som går snabbt att komma in i, innebär att bankerna inte nödvändigtvis letar efter yrkeserfarenhet i samma utsträckning som tidigare.
– Idag är vi mer ute efter en specifik teknisk kompetens, som inte kräver en femårig utbildning för att komma in i, utan vi letar efter kompetens som kommer direkt från universitet eller högskola.