Digitaliseringen är den viktigaste drivkraften i verksamhetsutvecklingen inom statsförvaltningen. Mycket av arbetet går ut på att myndigheterna ska bli mer lätttillgängliga för medborgare och företag.
Det säger Lena Nilsson, it-chef på Domstolsverket, om digitaliseringen i myndighetsvärlden.
– Digitaliseringen är den kraftfullaste förändringsmotorn i verksamhetsutvecklingen på alla områden. Den kräver att vi utvecklar våra processer, våra metoder och vårt sätt att arbeta.
Lena Nilsson har tidigare arbetat som konsult med inriktning på affärssystem. Hon har också arbetat på Jordbruksverket i olika chefsbefattningar i flera år. För snart ett och ett halvt år sedan kom hon till Domstolsverket. Det fungerar som en serviceorganisation för domstolarna i landet. Bland dess uppgifter ingår hanteringen av domstolarnas it-stöd.
Högt ställda mål
När det gäller digitaliseringen generellt i statsförvaltningen har regeringen högt ställda mål. Ett av de viktigaste är att förbättra servicen till medborgare och företag.
– Mycket av arbetet går ut på att myndigheterna ska bli mer lättillgängliga. Det kan handla om att utveckla nya tjänster och digitala funktioner på våra webbplatser.
Användning av artificiell intelligens, AI, ingår i digitaliseringen. Det finns redan flera myndigheter som använder AI. Ett exempel är Försäkringskassan.
– På Domstolsverket arbetar vi med ny teknik och vilka möjligheter den kan ge. AI kan exempelvis användas för att ge mer träffsäkra svar på frågor på vår webbplats och för översättningar.
Enligt en undersökning som har gjorts av Framtidens Karriär It & Data kan 75 procent av ingenjörer inom it tänka sig att arbeta med it-utveckling och digitalisering i en statlig myndighet.
– Det är ett glädjande resultat, men jag är inte förvånad. Vi har lyckats förmedla att det händer mycket i den statliga förvaltningen. Karriärmöjligheterna för ingenjörer inom it i förvaltningen är goda.
Har du några karriärråd till ingenjörer inom it-området?
– Det är viktigt att arbeta i en miljö där man trivs, utvecklas och kan göra skillnad. Själv har jag arbetat både inom it och på verksamhetssidan. Det är när it och verksamhet möts som de största effekterna och vinsterna kan skapas, säger Lena Nilsson.