Digitalisering, elektrifiering, mobilitetstjänster och autonom körning. Dessa är de stora trenderna i fordonsindustrin. Hela ekosystemet påverkas av digitaliseringen, från backend-system till det som slutligen möter konsumenten.
– De stora trenderna är elektrifiering, uppkoppling, autonom körning och mobilitet. Digitaliseringen löper som en röd tråd. Vi ser att våra kunder förväntar sig digitala lösningar som är smidiga att använda och fullt ut integrerade i deras digitala liv, säger Ödgärd Andersson, Chief Digital Officer på Volvo Cars, som leder företagets digitala omställning.
Ödgärd Andersson framhåller att det är svårt att säga exakt vilka tjänster som kommer att bli störst i framtiden. Det som är avgörande för fordonsindustrin är förmågan att agera snabbt och göra de uppdateringar som krävs. Ett exempel på en ny, digital lösning är den tjänst som Volvo Cars utvecklat för att prenumerera på bilen, istället för traditionellt ägarskap.
– Det innebär anpassningar av allt från vår hemsida till vår app och våra IT-system så att kunderna hittar vad de vill ha, kommer i kontakt med oss när de vill, får sin bil och till slut rätt räkning i slutet av månaden.
”För oss är alltid säkerheten det viktigaste”
AI driver förändring
AI-utvecklingen är en central kraft inom fordonsindustrins snabba förändring. Den påverkar inom många områden, såsom självkörande bilar, där intelligenta algoritmer innebär att vi kan processa den enorma mängd data som samlas via sensorer i bilarna. AI möjliggör också en mer personlig anpassning av bilen, till exempel med en självlärande digital assistent. Dessutom kan tekniken användas för att effektivisera allt från produktion till logistik. Vi har egentligen bara skrapat på ytan av vad vi kommer kunna använda tekniken till.
– För oss är alltid säkerheten det viktigaste. Vi ser självkörande bilar som nästa steg i att öka säkerheten. Det händer redan idag genom att bilar får fler funktioner som stödjer och avlastar förare i svåra situationer, och kommer att byggas på tills bilen blir fullt självkörande i fler och fler trafiksituationer.
Digitala kompetenser
Kompetensförsörjningen är en utmaning för branschen. Många fordonsföretag är på en resa mot att bli mjukvarubolag, där alla moderna digitala kompetenser är centrala för framgång. Företag som vill gå i bräschen måste locka de främsta talangerna, som kan driva digitaliseringsprocessen, med nya kreativa arbetssätt och lösningar.
– Vi behöver stärka oss och förnya inom många områden för att lyckas med vår ambition – allt från AI och analytics till User Experience, app- och webbutveckling såväl som utveckling av embedded-mjukvara för bilen, berättar Ödgärd Andersson.
Volvo Cars hamnar på en topposition i Framtidens Karriär – It & Datas undersökning om vilka företag som it-specialister helst vill arbeta för. Varför är branschen så populär?
– Jag tror att många ser chansen att vara med och skapa stor förändring och påverka inte bara Volvo utan faktiskt hela samhället. Att vara med om branschens resa från traditionella produkter med förbränningsmotorer till att bli elektrifierade, digitala produkter och tjänster skapade av mjukvara är den perfekta möjligheten att just påverka, och det är väldigt spännande.