Att skapa effektivare, renare motorer som kan anpassas till förnybara bränslen är drivkraften bakom KTH-professor Anders Hultqvists forskning.
– Fordonsbranschen står inför spännande utmaningar. Här finns stora karriärmöjligheter inom såväl akademi som industri, säger han.
Redan när han växte upp som bondpojke var Anders Hultqvist fascinerad av motorer och gårdens traktor lockade betydligt mer än djuren. Därför var det ett enkelt val att efter gymnasiet läsa maskinteknik på Lunds tekniska högskola.
– Förbränningsmotorn uppfanns för över 100 år sedan och den är fortfarande förutsättning för att de flesta fordon ska fungera. Den kommer inte att ersättas av något annat inom överskådlig framtid när det gäller tunga och långa transporter. Därför är det helt centralt att den utvecklas och förbättras för att möta framtidens krav på hållbarhet och effektivitet, säger han.
Under sin karriär har Anders Hultqvist prövat många olika roller, inom såväl akademin som industrin, i Sverige och utlandet. Den första tjänsten var som industridoktorand på Scania, sedan följde ett projektledarjobb på samma företag. Han har därefter hunnit vara chef för ett motorlaboratorium på Lunds tekniska högskola, ansvarig för motorteknologi på Maersk, produktansvarig och senare FoU-chef på Wärtsilä och drivit egen konsultbyrå. Sedan två år tillbaka är Anders Hultqvist professor i förbrännings- och fordonsteknik på KTH.
– När man arbetar med fordon och motorer finns så många olika vägar att gå och det finns en stor rörlighet mellan sektorer. Det är en väldigt tvärvetenskaplig bransch, där industri, akademi och olika discipliner samverkar över gränserna. Min egen karriär speglar detta, säger Anders Hultqvist.
Internationell karriär
Han framhåller att det finns stora behov av duktiga ingenjörer inom fordonsbranschen och goda möjligheter till internationella uppdrag.
– Fordonsindustrin är global och den som vill göra internationell karriär har väldigt bra förutsättningar. Företagen arbetar dessutom tätt ihop med sina underleverantörer, som ofta finns i andra länder, så även om man är stationerad i Sverige så har man ofta internationella kontakter. Dessutom är utbytet av teknologi och kunskap globalt.
I sin nuvarande roll som professor ser Anders Hultqvist det som en viktig uppgift att locka studenter att intressera sig för förbränningsmotorer och att vilja bidra till att utveckla dessa.
– Det är en otroligt spännande teknik som fortsätter att förfinas och fördjupas. Tillsammans med industrin bedriver vi högintressant FoU om hur våra fordon ska drivas i framtiden.