Helena Olén är civilingenjör och anställdes nyligen på Autoliv, ett svenskt multinationellt företag vars forskning och produkter möjliggör framtidens självkörande bilar.
Företaget är i en expansiv fas och rekryterar nu framtidens ingenjörer.
Från centrala Göteborg tar det bara några minuter med färja över Göta älv för att komma till Lindholmen Science Park, en internationell samverkansmiljö för forskning, innovation och utbildning med inriktning mot bland annat intelligenta fordon och transportsystem.
Här har Autoliv sedan några månader tillbaka etablerat ett tredje tekniskt center i Sverige med verksamhet inom funktionsutveckling och aktiv säkerhet, ett område med stark global tillväxt.
– Göteborg är en viktig byggsten i Autolivs globala nätverk och en förlängd arm av den produktutveckling som äger rum på våra andra sajter runt om i världen. Här arbetar även ingenjörer från bland annat Tyskland och USA, säger Magnus Nygren, Technical Director och ansvarig för Autolivs verksamhet på Lindholmen Science Park.
Globalt nätverk
Företaget är börsnoterat och finns i 28 länder med över 66 000 anställda, cirka 6 000 av dem arbetar med forskning och utveckling.
I Sverige har Autoliv, utöver kontoret i Göteborg, verksamhet i Vårgårda med forskningsavdelning, utvecklingscenter för Airbag/Seatbelt och elektronikfabrik, och i Linköping med vision-utveckling. Även det globala huvudkontoret ligger i Sverige.
Idag räddar Autolivs produkter 30 000 liv per år, men målet är att kunna rädda 150 000 liv per år. För att uppnå detta strävar Autoliv efter att bli den ledande leverantören av säkerhetssystem för den framtida bilen, där autonom körning utgör en betydande del.
– Att utveckla produkter som räddar liv gör att jobbet är motiverande och känns viktigt. Dessutom är det en spännande utmaning att jobba med den senaste tekniken och vara med vid utvecklingen av framtidens autonoma fordon, säger Helena Olén, utvecklare av algoritmer och funktioner inom aktiv säkerhet på Autoliv.
Hon är utbildad civilingenjör i teknisk matematik vid Lunds Tekniska Högskola och rekryterades till Autoliv på Lindholmen Science Park i början av året.
Aktiv Säkerhet
Moderna bilar innehåller allt fler säkerhetssystem. Ett aktivt säkerhetssystem både undviker och hanterar riskfyllda situationer genom att läsa av och tolka omgivningen.
– Genom att använda flera av våra sensorer för att samla in information, till exempel radar och kameror, kan vi med hjälp av algoritmer och avancerad signalbehandling skapa en bild av vad som sker runt bilen. Informationen ligger till grund för att bilen ska agera så säkert som möjligt, säger Magnus Nygren.
Utvecklingen sker i nära samarbete med företagets tekniska centra i bland annat Sverige, Tyskland och USA.
I ett bredare perspektiv kan kunskapen även användas för att skapa bättre infrastruktur i vägnätet och smartare trafikflöden. Är bilen självkörande skulle man kunna använda tiden effektivare när man väl sitter i bilen och dessutom skulle mänskliga misstag förhindras vilket minskar antalet olyckor i trafiken.
Autoliv deltar även i utvecklingsprojektet ”Drive Me”, världens första storskaliga pilotprojekt för autonom körning, där självkörande Volvobilar kommer att köras på allmän väg i Göteborg.
– Aktiv säkerhet är ett hett område. Vi är inne i ett dynamiskt och expansivt skede och söker därför ingenjörer med kunskap inom bland annat signalbehandling, sensorfusion och systemteknik, säger Magnus Nygren.
Aktuella tjänster finner du på vår hemsida www.autoliv.com/Careers/
Välkommen med din ansökan!