fbpx

Digitaliseringsrevolution för konsumentprodukter

Text: Annika Wihlborg

JP Iversen, CIO på Electrolux. Foto: Electrolux
JP Iversen, CIO på Electrolux. Foto: Electrolux
Konsumentprodukter för hemmet står inför en spännande revolution i spåren av digitalisering, IoT och AI. För Electrolux, som är världens ledande tillverkare av hushållsapparater, innebär digitaliseringen bland annat en närmare konsumentdialog och nya möjligheter att underlätta människors vardag.

– Konsumenternas ratings och kommentarer på våra produkter online ger oss en direkt feedback som öppnar nya möjligheter för oss. Vi har idag en betydligt tätare länk till konsumenterna jämfört med för fem-tio år sedan. Genom att installera sensorer i våra produkter kan vi exempelvis se vilka funktioner som används mest hemma hos konsumenten, säger JP Iversen, CIO på Electrolux.
I arbetet med att kanalisera konsumenternas önskemål in i produktutvecklingen används AI och data science som viktiga verktyg. Den kontinuerliga interaktionen med konsumenten, som bland annat sker via sensorer på produkterna, banar väg för nya tjänster inom röststyrning och annan sofistikerad teknik som kan integreras i produkterna. AI och data science gör det möjligt att erbjuda en mer skräddarsydd användarupplevelse med funktioner som underlättar konsumentens vardag.

It-arkitekter och data scientists
It-akademiker med spetskompetens inom data science och AI står förstås högt i kurs på Electrolux. Tekniker med fokus på cloud computing samt olika typer av it-arkitekter efterfrågas också, liksom supply chain managers med erfarenhet av avancerad logistikplanering.
– En gemensam nämnare för alla som vill arbeta med it i vår bransch är förmågan att kombinera en gedigen it-kompetens med intresse och förståelse för vår affär och konsumentens drivkrafter, säger JP Iversen.

Jämställdhet
– Vi jobbar även fokuserat och långsiktigt med jämställdhet, bland annat via initiativet Women in Electrolux och via kravet på att minst 50 procent av kandidaterna i företagets it-rekryteringsprocesser ska vara kvinnor. En drivkraft bakom arbetet med jämställdhet och mångfald är att spegla företagets målgrupp; minst 50 procent av våra kunder är ju just kvinnor, säger JP Iversen.

Påverka människors vardag
– Vår sektor är av många skäl intressant för it-akademiker. Gemensamt för samtliga bolag i vår bransch är att de verkligen påverkar människors vardag och liv. Vi tillverkar produkter som merparten av alla människor använder som en del av sitt dagliga liv. Det är roligt att jobba med it kopplat till produkter som man handgripligen kan ta på, säger JP Iversen.
Konsumentproduktsektorn är it-tung i såväl produktutveckling som tillverkning och supply chain. För den som arbetar med it finns goda möjligheter att växla mellan dessa områden, avslutar JP Iversen.

Publicerad: 10 mars, 2020