Fordonsindustrin

Mjukvaruutvecklingen vänder upp och ner på bilindustrin

Publicerad 14 februari 2023
Text: Anette Bodinger Larsson Foto: Zenseact
Ödgärd Andersson, CEO på Zenseact. Foto: Zenseact

– Mjukvaruutvecklingen har fått bilen att gå från att vara en ganska statisk produkt till att bli en produkt som växer. Nya funktioner och förbättringar kan läggas till över tid så att bilen är som sämst när man hämtar den, inte som bäst, säger Ödgärd Andersson, CEO på Zenseact.

Ödgärd Andersson började sitt yrkesliv som nybakad civilingenjör på Ericsson i början av 1990-talet. Det innebar att hon hamnade mitt i skiftet då mycket av värdet inom telekomindustrin flyttade från hård- till mjukvara.
– Jag följde med på den resan i form av ändrade arbetssätt, nya affärsmodeller och allt annat som följer med när stora system går från att vara hårdvarucentrerade till att erbjuda mer mjukvarufokuserade produkter och tjänster.
För sex år sedan lämnade hon branschen till förmån för bilindustrin och en tjänst inom området mjukvaruelektronik på Volvo Cars.
– Här kom lärdomarna från telekomindustrin till stor nytta. Mycket handlade om hur man transformerar produkter och hur man jobbar med sin affär när mjukvaran tar en allt större plats i verksamheten.

”Vi strävar efter att eliminera farliga trafiksituationer som människan inte kan hantera.”

Automatisering och säkerhet
Sedan drygt två år är Ödgärd Andersson vd för Zenseact, ett mjukvarubolag i Volvo Cars-gruppen.
– Vi arbetar med att utveckla automatisering och avancerat förarstöd för att göra bilarna självkörande. Vårt fokus är helt och hållet sprunget ur Volvos arv kring säkerhet, så för oss är automatisering lika med en säkerhetsfunktion. Vi strävar efter att eliminera farliga trafiksituationer som människan inte kan hantera genom att låta bilen aktivt stödja föraren under körning.
Trenderna inom fordonsindustrin är långa och mjukvara i bilar är inget nytt, men bilarna har med tiden blivit alltmer mjukvarubaserade. Det som halkat efter är att jobba med bilar som mjukvaruprodukter.
– Många av de traditionella biltillverkarna är mitt uppe i den typen av transformation, en stor förändring som även påverkar affärsmodellerna. Idag måste kunderna inte bestämma från början vad de vill ha i sin bil eftersom man med mjukvaran kan omdefiniera produkten över tid. Detta är en stor trend, speciellt i vår del av branschen där vi jobbar mycket med automatisering och där Machine Learning och AI blir alltmer dominerande, säger Ödgärd Andersson.
Mjukvaruingenjörer är eftertraktade, varför ska de välja fordonsindustrin?
– Generellt önskar jag att alla ingenjörer ser möjligheterna i den digitala transformation som alla industrier i samhället genomgår just nu. Och självklart hoppas jag att många tycker att fordonsindustrin är spännande, men det viktigaste är att vi får riktigt många som vill arbeta som mjukvaruingenjörer i framtiden.

Foto: Stefan Isaksson / Polestar