Traineer från när och fjärran på Husqvarna Group

Publicerad 9 februari 2016
Andriy Shyshka från Ukraina, trainee och Jonas Florvik, chef för Digital Services and Solutions. Foto: Patrik Bergenstav
Andriy Shyshka från Ukraina, trainee och Jonas Florvik, chef för Digital Services and Solutions. Foto: Patrik Bergenstav

På avdelningen Digital Services and Solutions (DSS) förverkligas idéer till nya appar som ska göra multinationella Husqvarna Groups produkter smartare och mer attraktiva på marknaden.

– Det har vuxit fram ett behov av konnektivitet, att kunden ska kunna styra vissa av våra produkter med en app, säger Jonas Florvik chef för Digital Services and Solutions (DSS), en IT-avdelning som bara jobbar med produktingående IT. På bara ett år har avdelningen ökat från två till 30 anställda.
– Vi måste vara väldigt snabbfotade, känna av marknaden och anpassa våra produkter.
Jonas Florvik som är uppvuxen i Jönköpingstrakten förstod inte hur internationellt Husqvarna Group var förrän han började för två år sedan. Då fick han kollegor från bland annat Tyskland, USA, Kina, Indien, Polen, Tjeckien, Brasilien samt Bulgarien. Det gemensamma koncernspråket är engelska, något som traineen Andriy Shyshka från Ukraina har blandade känslor för:
– Jag har lärt mig svenska men får aldrig öva, eftersom alla pratar engelska med mig, säger han och skrattar. Andriy Shyshka har redan tillbringat några år i Sverige, då han studerade IT-ledning och innovation på Jönköpings Universitet. Med gedigna kunskaper i tillämpad matematik från hemlandet och hans stora intresse för innovationer, så var Husqvarna Groups traineeprogram ett självklart val.
– Traineeprogrammet är på två år då man byter tjänst varje halvår. Just nu är jag på marknadsavdelningen i Jönköping, innan dess var jag på Gardena i Tyskland. Det har även varit gemensamma trainee-utbildningar på olika håll i världen, senast i USA. Med det här upplägget får jag lära mig hela skapandeprocessen i produktkedjan.
– Efter traineeprogrammets två år kommer Andriy tillbaka till oss på DSS. Då har han med sig ett stort kontaktnät utanför IT-organisationen. Eftersom han har varit på flera platser i organisationen så har han stor förståelse för våra processer och för hur vi arbetar. När han börjar jobba operativt så vet han vilka personer och kontaktvägar han ska använda. Den grundkompetensen jag får in med Andriy kommer att vara ovärderlig och han kommer att vara en stor tillgång när han avslutat traineeprogrammet, konstaterar Jonas Florvik.

Ambassadör för DSS
Andriy Shyshka tillägger att en viktig uppgift för honom är att berätta vad DSS gör. Eftersom det är en ny avdelning är det viktigt att koncernens medarbetare ser fördelarna med deras funktion och att han kan berätta att DSS är med i utformningen av slutprodukten.
– Det är ju till och med så att det är kunden som gör slutkonfigureringen av vårt nya system för smarta trädgårdar, nu för tiden, säger Jonas Florvik och fortsätter:
– Systemen för smarta hem fullkomligt boomar nu! Då är det viktigt att andra tillverkare kan integrera våra produkter i sina system, med hjälp av ett så kallat API-lager. Det är ett fritt gränssnitt där kunden själv kan programmera funktioner, till exempel så att bostadslarmet går om någon försöker stjäla robotgräsklipparen.

Utveckla energisnåla program
Husqvarna Group måste hela tiden ta ställning till konkurrenters nya fria gränssnitt och bedöma vilka funktioner man ska kunna styra sina egna produkter med. Har bara hårdvaran i produkten tillräcklig kapacitet så kan mjukvaran vidareutvecklas hela tiden. Möjligheterna är oändliga.
– I och med att Husqvarna Group producerar många batteridrivna produkter så är det viktigt att hela tiden kunna utveckla tjänster och mjukvaror som slukar lite batterikapacitet. Det är bland annat där Andriy kommer in med sina algoritmer, förklarar Jonas Florvik. Han fortsätter:
– Traineeprogrammet som Andriy har varit med på har varit väldigt lyckat. Vi kommer ta in nya traineer regelbundet. Vi har precis börjat rekrytera nästa traineegrupp för 2016.
Och det är först nu Andriy ska börja jobba på själva DSS-avdelningen.
– Jag är väldigt sugen på att börja lösa intressanta matematiska problem. Jag kommer att stanna i Jönköping så länge det finns problem att lösa. Och det lär nog finnas en hel del, avslutar Andriy Shyshka med ett stort leende.

Husqvarna Group
Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och en världsledare inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till slutkunder i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2014 uppgick till 33 miljarder kronor och koncernen hade drygt 14 000 medarbetare i 40 länder.

Husqvarna AB (publ.)
Box 7454
SE-103 92 Stockholm
Besöksadress: Regeringsgatan 28
www.husqvarnagroup.com
www.husqvarnagroup.com