På Pensionsmyndighetens it-avdelning i Stockholm uppmuntras medarbetarna att testa nya idéer som kan bidra med kundnytta. Här förenas samhällsnytta med innovationshöjd och tvärfunktionella team. Den lagom stora organisationen skapar de rätta förutsättningarna för snabb framdrift.
– Det är lätt att se betydelsen med våra it-tjänster och vår infrastruktur eftersom det berör så stora delar av Sveriges befolkning, säger Daniel Andersson, utvecklingschef på Pensionsmyndighetens it-avdelning.
Smidig organisation i framkant
Verksamheten på Pensionsmyndighetens it-avdelning organiseras till stor del utifrån agilt arbete i tvärfunktionella team. Myndighetens it-arbete ligger i framkant och Daniel och hans kollegor föreläser regelbundet om Pensionsmyndighetens arbetssätt för såväl företag som andra myndigheter.
– Med nära 300 medarbetare är vi en lagom stor it-organisation, tillräckligt stor för att kunna erbjuda många spännande karriärmöjligheter och samtidigt tillräckligt småskalig för att kunna vara snabbfotad och lyhörd för nya idéer, säger Daniel.
Alla våra medarbetare utgör en viktig del av vårt innovationsarbete genom att ständigt utveckla och testa nya tekniska lösningar och tjänster som är viktiga för samhället.
– Mitt jobb som systemutvecklare i myndigheten är att hitta smarta lösningar på tekniska problem och det ger en bra känsla att veta att man skapar nytta för samhället, säger Christer Blomqvist.
Bästa it-avdelning 2020
– Vår organisationskultur präglas av engagemang och vi uppmuntrar våra medarbetare att våga testa nya idéer och därmed även våga misslyckas ibland, säger Daniel. Den övergripande målsättningen är att bli Sveriges bästa it-avdelning senast år 2020. Förra året anställdes ett femtiotal nya medarbetare och en av dem är testaren Katerina Georgiadou.
– Vi har en fantastiskt fin gemenskap med hjälpsamma och trevliga kollegor som gör att man känner sig välkommen, säger Katerina.