Presentation

Agil it tar Electrolux till digitaliseringens framkant

Publicerad 13 februari 2019
Anders Öhrling och Souha Hmissi på Electrolux. Foto: Gonzalo Irigoyen
Anders Öhrling och Souha Hmissi på Electrolux. Foto: Gonzalo Irigoyen

Globala och multikulturella Electrolux flyttar fram gränserna för sina många olika affärs-områden genom innovativ och ambitiös databehandling och datateknik. Möjligheterna för it-medarbetare är enorma och det finns alltid något nytt att lära sig och uppleva.

Electrolux är världens ledande tillverkare av hushållsapparater. Företaget ligger i den digitala och tekniska utvecklingens framkant, vilket medför en intressant och inspirerande miljö för medarbetare inom it och data. Tunisiska Souha Hmissi är en av dessa medarbetare, och hon ansökte om en position inom data science hos Electrolux direkt efter sin examen som ingenjör inom teknisk datavetenskap, sent 2017.
– It inom ett stort företag som Electrolux är extremt varierat och intressant. Det faktum att det är ett multikulturellt och mycket mångfacetterat företag innebär att it finns integrerat i allt från finanssektorn till marknadsföring, tillverkning och kvalitetssäkring, så det finns alltid något nytt att lära sig och utforska, säger hon.
Anders Öhrling, linjechef, nickar medhåll till Souhas kommentarer. Han har arbetat för Electrolux sedan 2010 efter att ha varit verksam som konsult i några år, och idag leder han teamet European Customer and Consumer Services.
– Jag arbetar med europeisk och global affärsutveckling, vilket ofta inkluderar att lansera och implementera stora applikationer för att förse våra affärsområden med nödvändig teknologi. Electrolux it är helt integrerad med affärsteamen och den digitala processen baseras på agila och leana utvecklingsprocesser. Det är en intressant och innovativ miljö med helt autonoma och bemyndigade team.

”Learning by doing”
Anders betonar att en sak som attraherade honom med Electrolux var de många möjligheterna till fortbildning och att göra karriär. Electrolux har en uttalad policy vad gäller att uppmuntra sina medarbetare till att regelbundet prova helt nya positioner och projekt.
– Oavsett om du vill arbeta i Europa, Asien eller Nordamerika, och oavsett om du vill vara specialist, generalist eller ha en ledarskapsposition, finns det en unik väg att gå här. Vi tror på ”learning by doing”, och ju fler utmaningar du tar dig an, desto mer kommer du att växa. Det är något som tilltalar yngre it-medarbetare i synnerhet.
Souha fick uppleva denna policy då hon först kom till företaget som trainee, och genast fick fötroendet att hantera flera viktiga ansvarsområden.
– Electrolux it-enhet är en lean organisation, så du får snabbt ansvaret att hantera saker på egen hand, även om du alltid har coachning och stöd. Jag har redan en drivande roll i några stora projekt och har fått privilegiet att lära mig oerhört mycket, väldigt fort. Jag är både nyfiken och spänd på vad nästa projekt kommer att innebära.

Projekt inom databehandling
Att vara ett datadrivet företag istället för ett traditionellt tillverkningsföretag innebär en avsevärd förändring, men Anders framhäver att effektivare system och processer hjälper Electrolux att erbjuda bättre service till sina kunder. Ett exempel på detta är ett databehandlingsprojekt som med hjälp av maskininlärda algoritmer samlar onlinerecensioner av företagets produkter, med syftet att granska konsumenternas uppfattning om såväl produkter som tjänster.
– Det ger oss en översikt över vad vi gör bra och vad vi kan förbättra. Dessutom kan vi utvärdera vilka områden som vi redan har förbättrat och hur. Den här typen av analys kan också användas i förebyggande syfte inom till exempel underhåll av maskiner, för att kunna förutse när olika instrument kommer att gå sönder, förklarar Souha.
Det digitala fältet förändras ständigt, vilket medför att it-organisationen inom Electrolux alltjämt möter nya och spännande utmaningar, särskilt med Internet of Things på lur runt hörnet. Nya utmaningar kräver dock förstklassiga kunskaper, så för att säkerställa att medarbetarnas kompetens är uppdaterad erbjuder Electrolux omfattande möjligheter till fortbildning och utveckling. Med det sagt är det bara delvis de många möjligheterna till att göra karriär eller att kompetensutveckla sig som är avgörande för att medarbetarna stannar kvar inom företaget.
– Electrolux har alltid varit socialt och miljömässigt ansvarstagande, men de senaste fem-sex åren har företaget verkligen satsat stort på att föra upp dessa frågor på dagordningen. Vårt syfte är att förbättra våra kunders liv – Shape living for the better – och vi lever som vi lär. Eftersom jag själv är svensk är det väldigt positivt för mig att kunna arbeta för ett företag med skandinavisk bakgrund, vars värderingar jag kan stå för. I slutänden är det en förmån som inte alla har, avslutar Anders.

Jobba på Electrolux. Se våra lediga tjänster och ansök här

Electrolux Group
Electrolux förbättrar livet för miljontals människor genom att ständigt förnya och förbättra upplevelsen av smak, omsorg och hälsa. Företaget producerar miljoner enheter varje år och har över 50 000 anställda. Redan idag genererar Electrolux massiva mängder data i hundratals system världen runt, från försäljningsverktyg till sensorer i robotar eller smart hemelektronik. Med Internet of Things runt hörnet förväntas dessa datavolymer att växa enormt inom en snar framtid. Det öppnar för spännande och utmanande positioner för nyfikna och drivna it-medarbetare.

Electrolux Group
Tel: 08-738 60 00
www.electroluxgroup.com

Electrolux logotype